American Radical: The Trials of Norman Finkelstein

januar 7, 2010

(Ridgen & Rossier, 2009)

«In particular he feels very passionately about the Holocaust. His parents are both survivors of extermination camps and he was deeply involved in their lives and tragedies and so on. And when he sees someone exploiting it – demeaning the memory of the victims for personal gain – he doesn’t like it. I can understand that.» – Noam Chomsky

Om det er ett ord som kan oppsummere Finkelsteins akademiske bidrag så er det kontrovers. Først ved å avsløre Joan Peters’ bedragerske bidrag til Israel/Palestina-debatten (og som resultat fryst ut av Princeton- miljøet), så ved å anklage flere Holocaust-forfattere for å bruke det grusomme folkemordet til emosjonell utpressing (i The Holocaust Industry), og jødiske organisasjoner for å bruke søksmålene mot sveitiske banker til egen vinning, heller enn til å støtte de holocaust-overlevende de påstod å representere. Senere, og dette har nok mer enn noe annet påvirket karrièren hans, ved å anklage Alan Dershowitz for bedrageri, først under en debatt hos Democracy Now, og senere i boka Beyond Chutzpah. Som resultat følger en lang, og svært personlig, fiendtlighet mellom Dershowitz og Finkelstein. Senere blander Dershowitz seg både i Finkelsteins ansettelsesforhold hos DePaul University og forsøker å hindre utgivelsen av boka Beyond Chutzpah.

Ikke overraskende har han blitt utsatt for en rekke hatkampanjer. Som oftest i form av beskyldninger om å være en selvhatende jøde eller til og med en holocaust-fornekter. Men også i mer ekstreme former, blant annet JDO’s «Operation Drive Out!» hvor sympatisører ble oppfordret til å ringe Finkelsteins husvert for å få han kastet ut av hjemmet sitt. Et av mange lavmål er når Dershowitz’ indirekte beskylder moren til Finkelstein for å ha samarbeidet med fangevoktere. Indirekte ved å påstå at Finkelstein (indirekte, igjen) har sagt dette selv.

På motsatt side har du støttespillere (i større eller mindre grad) som Noam Chomsky, Alexander Cockburn, Ilan Pappé, John Mearsheimer og Raul Hilberg.

The mode of attack is consistent. Chomsky selects the target and directs Finkelstein to probe the writings in minute detail and conclude that the writer didn’t actually write the work, that it is plagiarized, that it is a hoax and a fraud. Cockburn publicizes these “findings,” and then a cadre of fellow travelers bombard the Internet with so many attacks on the target that these attacks jump to the top of Google. Because no one has thus far exposed the pattern, each attack may seem plausible on first impression. But when the pattern is examined and exposed, the entire enterprise becomes clear for what it is: a clear attempt to chill pro-Israel advocacy on university campuses by a form of literary McCarthyism – Alan Dershowitz

I American Radical: The Trials of Norman Finkelstein er det imidlertid fokusert på mer enn bare kontroverser. En betydelig del av filmen er satt av til å utforske Finkelsteins forhold til familien sin, og til nære venner bosatt på okkupert territorium.

On a brief biographical note, my mother grew up in Warsaw, Poland and was a survivor of the Warsaw ghetto, Maidanek concentration camp and two slave-labor camps. Every member of her family in Poland was exterminated. After the war she was a key witness at a Nazi deportation hearing in the U.S. and at the trial of Maidanek concentration camp guards in Germany. My late father survived the Warsaw ghetto, Auschwitz concentration camp and the Auschwitz death march. His entire family in Poland was also exterminated – Norman Finkelstein

Åpenbart påvirket av morens erfaring og senere hysteriske (med Finkelsteins ord) krigsmotstand. Ifølge han selv ble imidlertid moren mot sin død stadig mer bekymret over Finkelsteins engasjement, og lurte på om han ikke hadde tatt hennes skjebne for hardt til seg. «… she was very guilty. She felt I had taken her to literally, taking it to much to heart, and she felt I was destroying myself».

Flere andre har sagt seg enige i at Finkelstein ødelegger for seg selv. Raul Hilberg: «I do slightly disagree with the tone of his voice when he discusses these matters». Noam Chomsky: «My own feeling was that he should have downplayed the issue of plagiarism. First of all, I didn’t think it was an important issue … what’s significant is the material about the historical facts». John Mearsheimer: «What one can say about Norman’s work is that although his insights are often brilliant, he expresses them sometimes in language that’s overly provocative. And I would argue that if you’re making controversial arguments, it’s in your best interest to tone down your language to get as much of the hot rhetoric out as possible.»

Sånn sett er det lett å ønske seg at Finkelstein hadde holdt seg mer rett på sak og mindre på personkarakteristikker. Særlig når han selv ofte (og med god grunn) reagerer på at mesteparten av kritikken av han går på personligheten hans, og ikke de påstandene han legger på bordet. Han avfeier blant annet anklagene mot han på følgende måte: «For argument’s sake, let’s assume it’s true. Let’s say I have deep identity conflicts, let’s assume it’s all true. What’s the relevance? The only relevant question is whether what I’m saying is true or false».

American Radical skjuler aldri sine sympatier med Finkelstein. Men den presenterer et langt mer nyansert bilde av mannen enn mange kanskje hadde fryktet. Snarere enn kun å fremstå som et offer vises mer smakløse sider, skarpe ukvemsord og en tendens til å stemple meningsmotstandere som monstre og det som verre er. I en nesten sjokkerende scene ser man Finkelstein skjelle ut en gråtende spørsmålsstiller.

Det er lett å si seg enig i mange av konklusjonene hans, også i nevnte scene, men det er samtidig forståelig at mange føler avsky for måten han fremfører dem på. I vitenskapelige miljøer burde man imidlertid kunne forvente et mer edruelig forhold til følelser, og prosessen mot Finkelstein gir grunn til å bekymre seg på vegne av akademias behandling av dissidenter.

Trailer under:

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: