april 14, 2010

«Betydningen er denne: Menneskenes liv bestemmes ikke av gjerninger, men av ord. De bryr seg ikke så mye om muligheten til å gjøre eller ikke gjøre noe, som av muligheten til å snakke om forskjellige emner ved hjelp av visse ord de har kommet overens om å bruke. Slike ord, som de regner for å være meget viktige, er ordene: min, mitt og mine, som de bruker om forskjellige ting, vesener og emner, til og med om jorden, om mennesker og om hester. De er blitt enige om at bare ett menneske kan si min om én og samme ting. Og den som ifølge disse spillereglene kan si min om flest mulige ting, regnes for å være den lykkeligste blant dem.»

– Leo Tolstoj (Målestokken)

Legg igjen en kommentar

