Alefbay-e afghan

april 24, 2010

Afghan Alphabet (Mohsen Makhmalbaf, 2002)

If only Afghan girls were born in another land….

If only the sky was a bit kinder with the earth and if rain poured instead of fire

Det skorter ikke på dokumentarfilmer om situasjonen i Afghanistan. Jeg sitter ikke på sikre tall på dette, men jeg tror ikke det er mange forhold som har blitt tatt mer opp i etterkant av 9/11 og den påfølgende krigen, enn de som gjelder Afghanistan og landets befolkning. Perspektivene er mange, og fokus går på alt fra den humanitære situasjonen, historiske blikk på landet, spekulasjoner rundt egentlige motiv for krigen, blikk på Karzai-styret og korrupsjon og veldig mye mer. Noen regner sannheten som stygg nok til å tale sin egen sak, noen er mer sentimentale i utførelsen.

Selv synes jeg etterhvert det har blitt vanskelig å skrive om mye dokumentarfilm fordi jeg, rent utover en kort beskrivelse av hva filmen tar for seg, ikke hva jeg skal fokusere på. Mye føles veldig likt. Dessuten synes jeg det er vanskelig å vite hvilket grunnlag dokumentarfilm bør dømmes på. Er en gørrkjedelig fremstilling av et enormt viktig tema en dårlig film med viktig info, og vice versa? Kan man splitte opp et sammensveiset resultat på en sånn måte? Svaret ligger sikkert i at dokumentarfilm og dokumentarfilm ikke er det samme, at helt strikte kategorier er like håpløse som de er kjedelige. Uansett, grunnen til at jeg kom til å tenke på dette i forbindelse med Afghan Alphabet er at jeg etter å ha sett denne filmen ikke opplevde samme skrivesperre.

Afghan Alphabet fokuserer hovedsakelig på situasjonen for afghanske flyktningbarn som bor rett innenfor grensen av Iran. Mer generelt prøver den å si noe om utdanningssituasjonen i Afghanistan, og hvordan årtier med krig, hungersnød og generell elendighet har skapt en fortapt generasjon. Heller enn å skyve en indignert pekefinger på en lett identifiserbar fiende fokuserer Makhmalbaf på kompleksiteten ved problemet. For å sitere fra han selv: «The Taliban was not a political regime in Afghanistan but they are still a culture. Bombarding can ruin a political regime but it cannot change a culture. You cannot free a woman whom is imprisoned in the burqa with a rocket. … 95% of the women and 80% of the men in Afghanistan did not have the chance to attend school even before the Taliban.»

Makhmalbaf selv står tilsynelatende bak digitalkameraet, og metoden hans går ut på å i noen situasjoner stille barna spørsmål (ofte overraskende prøvende) og i andre situasjoner la kamera snakke for seg selv. Særlig en scene i siste del av filmen, hvor en jente i en UNICEF-klasse nekter å vise ansiktet sitt til de andre elevene, sitter fast i minnet. Etter å ha blitt spurt både av Makhmalbaf og lærerinnen om hvorfor hun ikke vil vise ansiktet, når de andre jentene gjør det, gir hun et gudfryktig svar, med henvisning til en parabel fortalt av Mullah Omar. Mens hun forklarer seg velger Makhmalbaf å flytte kamera, og fokuserer på de nervøse fotbevegelsene til jenta.

Disse enkle elementene bidrar til å gjøre Afghan Alphabet til en uhyre interessant dokumentarfilm. Den løsslupne stilen til Makhmalbaf, og denne vekslingen mellom spørsmål, refleksjoner via voice-over og bilder som får si sitt uforstyrret, i øyeblikk hvor ord rett og slett ville blitt overflødige, gjør opplevelsen gripende hele veien igjennom. Det skal imidlertid nevnes at det ser ut til å være litt uenighet rundt hvor dokumentarisk filmen er. Særlig en samtale mellom to jenter virker å være skrevet på forhånd. Det er et par andre situasjoner hvor dette virker trolig, men det er nok ingen andre enn Makhmalbaf og medarbeidere som vet nøyaktig hvor mye som er forberedt. Jeg vet ikke om jeg synes det er positivt eller negativt. Eller om det trenger være en av delene. Det tar uansett ikke vekk noen av filmens kvaliteter, og all den tid «dokumentarfilm» er en så uklar kategori har jeg ingen problemer med å plassere Afghan Alphabet der.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: