Mer teprat, ja.

juni 11, 2010

Gått mye i japansk grønn te siden jeg fikk shinchaen i posten, og for å drepe en myte med en eneste gang: Dette er det ikke halvparten så enkelt å ødelegge som man kan få inntrykk av. Har prøvd litt ulike kombinasjoner av temengde, trekktid og temperatur, og resultatet blir stort sett utrolig godt. Har til og med begynt å måle teen med sånn fancy treskje, som sikkert betyr at jeg bommer med noen halve gram, men det har overhodet ikke vært merkbart i negativ forstand.

Men det er også en enorm spennvidde i anbefalinger, der «The TEA lover’s guide» anbefaler 10g sencha for 20cl vann, anbefaler O-chas instruksjoner rundt 4g sencha for samme mengde vann. Jeg har hittil holdt meg nærmest O-cha (og med enda litt mindre te i forhold til vann, siden shincha er hakket skarpere på smak enn sencha).

Akkurat nå drikker jeg «Uji Asamushi Sencha», som visstnok har en slags legendestatus hos verdensvevens teelitister, og det er ikke helt uforståelig. Jeg synes det er fryktelig vanskelig å beskrive te (bortsett fra med helt generell informasjon), men her kommer et forsøk. Veldig rund og «full-bodied» mtp følelse i munnen. Utseendemessig ser teen ut som grønt vann med litt grums, altså noe helt annet enn den klare og gule/brune teen jeg er vant til å drikke. Myk, litt oljete tekstur. En kompleks (men komplimenterende) smaksblanding av urter, gress og sjøaktig (!) smak. Mest de to sistnevnte, men uten at noe blir dominerende eller kombinasjonen på noen måte føles for kompleks. Veldig fin balanse, med andre ord.

Har redusert kaffeforbruket med ca 50% siden jeg fikk shinchaen i huset. Ulempen er selvsagt prisen, og den raske degraderingen (er snakk om topp smak 2-3 måneder).

Legg igjen en kommentar

