Mer te, ja.

oktober 28, 2010

Mer te jeg ikke er kjempebegeistret for. Te som i «te» som i rooibos. Som alle væskenytere i den vestlige verden har fått med seg: Når man ikke helt vet hva man skal kalle en varm drikk trukket over en eller annen plante er det tryggest å bare gå for en «-te»-endelse. Skal man være pirkete kan man påpeke at «rooibos-te» er like riktig som å kalle kakao for «sjokoladekaffe», men for all del, det kan fort bli litt mange planter å holde styr på.

Uansett, drikker Mélange du Cap, en rooibos tepalasset slang med (det jeg antar er) 10 gram av ved forrige bestilling. Første tanke etter å ha klippet opp oppbevaringsposen er at denne lukter som oboy med et hint av vanilje, og jeg merker at fordommene mot rooibos som te for folk som ikke drikker te, som i folk som drikker parfymert te, kommer frem. Sjekker posebeskrivelsen, som bruker to linjer på å forklare at dette ikke kommer fra teplanten, og en på å fortelle at den er «flavored with pieces of cocoa bean and vanilla pod». Som med all te* (bortsett fra oolong og japansk grønn) jeg tester for første gang, og vil ha mest mulig ut av, trekker jeg den i gaiwanen. Fem minutter første gang, sju minutter neste. Merker ingen stor smaksforskjell fra første til andre trekk. Smaken preges av kakaoen og vaniljen, men det er en mildere smak enn lukten tilsier. Ikke noe jeg kommer til å legge penger i, men det er faktisk ikke så verst. Ser for meg at det er noe Boho Fau kunne likt (og her er en låt fra det ganske skuffende albumet fra i år).

*Gidder ikke hermetegnene lenger.

Legg igjen en kommentar

